App ingezet bij behandelstrategie botbreuken en kneuzingen

Een app die patiënten met een kneuzing of botbreuk uitgebreid informeert over het letsel en het te verwachten herstel maakt controleafspraken grotendeels onnodig. De app maakt onderdeel uit van de behandelstrategie Direct Ontslag van het OLVG en BovenIJ ziekenhuis. Met dit concept neemt het zorgverbruik drastisch af tegen gelijke uitkomsten en patiënttevredenheid, zo blijkt uit onderzoek.

Binnen Direct Ontslag (DO) zijn 11 letsels aangemerkt als simpel en stabiel. Jaarlijks bezoeken in ons land zo’n 80.000 patiënten met een van deze letsels een SEH. Met DO krijgen patiënten op de SEH uitgebreide uitleg over het letsel en het te verwachten herstel, ze ontvangen een folder en ze downloaden een app. Er wordt geen standaard-controleafspraak gemaakt, maar patiënten kunnen met vragen over een afwijkend beloop een speciaal telefoonnummer bellen, de Breuklijn.

Uitleg en oefeninstructie

Patienten krijgen een folder mee, maar de nadruk ligt uiteraard op de app. Want daar is uniforme informatie altijd beschikbaar op de smartphone van de patiënt. De app biedt uitleg over de verschillende braces en verbanden en bevat de app ook filmpjes met oefeninstructies. Tevens kunnen patiënten via de app contact opnemen, bijvoorbeeld als advies nodig is over de behandeling bij een breuk in het buitenland. Gipsmeesters hebben de verantwoordelijkheid voor de Breuklijn.

Aandachtspunten bij implementatie

In het OLVG was de app al in 2019 ingevoerd. Omdat gezien de coronapandemie fysieke controles tot een minimum werden beperkt, heeft het BovenIJ ziekenhuis versneld de werkwijze met de app geïmplementeerd. Daarbij waren vijf factoren van belang:
consensus over de gewijzigde behandelprotocollen tussen de afdelingen traumachirurgie, orthopedie, SEH en gipsverbandmeesters
scholing van alle betrokken artsen en verpleegkundigen
registeren en aanschaffen van de juiste braces/orthesen
formuleren van de smartteksten in het elektronisch patiëntendossier
de juiste patiënteninformatie in een folder en de app

Voordelen apps voor specifieke aandoeningen

Bij het instellen van de app wordt het ziekenhuis aangegeven, zoals locatie, openingstijden e.d. Zo kunnen meerdere ziekenhuizen gebruik maken van deze app. Dat is tegelijk het grote voordeel van doelgerichte apps voor specifieke aandoeningen, zoals bijvoorbeeld een botbreuk, maar ook zwangerschap of diabetes. De informatie in de app is altijd up to date omdat specialisten deze samenstellen en de informatie continu wordt geactualiseerd op basis van de meest recente literatuur. Bij voorkeur wordt het samenstellen centraal aangestuurd vanuit de beroepsvereniging. Zo is de kwaliteit van de informatie gewaarborgd en zijn updates in één keer geregeld voor meerdere ziekenhuizen. Dit leidt ook tot landelijk minder variatie in de behandeling.

Bron: Medisch Contact

Meer lezen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse POCT.nl nieuwsbrief!

Digitale coach voor mensen met hartfalen

SanaCoach Hartfalen is een virtuele coach, die vragen beantwoordt en adviezen geeft. Patiënten hebben via deze app ook contact met de hartfalenverpleegkundige in het ziekenhuis.