Huisartsapp voorkomt onnodige doorverwijzingen

De app Prisma helpt huisartsen om virtueel ziekenhuisspecialisten te raadplegen over een casus. Daarmee stelt de app de huisarts in staat de patiënt zo gericht mogelijk te helpen. In een beveiligde omgeving krijgt de arts virtueel advies van specialisten over casuïstiek. Met deze werkwijze wordt circa 30% van de onnodige doorverwijzingen voorkomen.

Met je klacht naar de huisarts, die dan doorverwijst naar het ziekenhuis terwijl dat achteraf niet nodig was. Daar wordt niemand blij van. Via de app Prisma wordt de patiënt zo goed mogelijk op afstand geholpen door een team van specialisten, reist hij niet voor niets naar het ziekenhuis en het voorkomt duurdere zorg. Bovendien: voor huisartsenbezoek geldt geen eigen risico, voor ziekenhuisbezoek wel. Een win/win-situatie dus.

Netwerkgeneeskunde

Met het advies van specialisten over casuïstiek kan sneller worden bepaald of een patiënt direct kan worden geholpen, of dat hij voor zijn klacht naar het ziekenhuis moet. Als patiënten wel moeten worden doorverwezen, kan dat overigens dankzij de app ook een stuk gerichter.

Prisma is anderhalf jaar geleden gestart met een succesvolle pilot en beslaat inmiddels 20 specialismen. 140 specialisten leveren in multidisciplinaire teams input op casussen die ruim 800 deelnemende huisartsen aandragen. Een goed voorbeeld van netwerkgeneeskunde.

Virtueel overleg

Huisartsen die met de app werken, zijn er tevreden over. Kort sparren met een specialist vóóraf kan uitmaken of een doorverwijzing al of niet nodig is. Huisarts en onderzoeker Henk Schers: “We verwachten dat de inzet van Prisma kan leiden tot 20 à 30% minder onnodige verwijzingen. Huisartsen en patiënten zijn erg tevreden. Met laagdrempelig virtueel overleg tussen huisarts en een team van medisch specialisten worden patiënten soms beter geholpen dan met de verwijzing naar één specialist.”

Abonnementstarief

Menzis is met Prisma een driejarig partnerschap aangegaan, zodat Prisma verder kan worden ontwikkeld. Uniek is de financieringsvorm: huisartsen nemen de app af als een soort abonnement, dus geen betaling per behandeling. Een stap naar een eenvoudigere manier om huisartsenzorg te organiseren en te financieren. Menzis vergoedt dit abonnement volledig aan de huisarts, wat de inzet van de app uiteraard ook stimuleert.

Lees het volledige artikel over de app Prisma op de site van Menzis.

Meer lezen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse POCT.nl nieuwsbrief!

Digitale coach voor mensen met hartfalen

SanaCoach Hartfalen is een virtuele coach, die vragen beantwoordt en adviezen geeft. Patiënten hebben via deze app ook contact met de hartfalenverpleegkundige in het ziekenhuis.