Patiëntbewaking op afstand kan polikliniekbezoek drastisch verminderen

Ziekenhuiszorg op afstand kan de kwaliteit en kosteneffectiviteit van zorg verbeteren. Patiënten kunnen via apps en draagbare apparaten in contact staan met het ziekenhuis. Artsen en verpleegkundigen kunnen zo op afstand de vitale lichaamsfuncties volgen. Onderzoek wijst uit dat patiëntbewaking op afstand het aantal poliklinische ziekenhuisbezoeken voor chronisch zieke patiënten met ten minste 25% kan verminderen.

Dankzij nieuwe medische technologieën kan meer ziekenhuiszorg naar de patiënt thuis. Brede inzet van ziekenhuiszorg op afstand kan in ons land  1 tot 1,5 miljoen ziekenhuisbezoeken uitsparen. Dergelijke inzet zou de totale kosten voor ziekenhuiszorg in 2030 tot wel 10% of bijna € 3 miljard per jaar kunnen verlagen. Dat is althans de uitkomst van een onderzoek van de ING. Patiënten die zorg op afstand ontvangen, blijken tevreden over deze vorm van zorg. Naast een effectievere behandeling levert het hen een besparing in tijd en reiskosten op.

Barrières

Dat klinkt allemaal veelbelovend, maar ondanks de vele voordelen komt ziekenhuiszorg thuis maar moeizaam van de grond. Enkele barrières staan brede toepassing fors in de weg. Obstakels die steeds opnieuw worden genoemd, en die kennelijk maar moeizaam kunnen worden geslecht, namelijk:

  • De organisatie en bekostiging van zorgorganisaties is versnipperd
  • De bekostiging is gebaseerd op een vergoeding van geleverde zorg in plaats van zorguitkomsten.
  • Nieuwe zorgtrajecten kosten eerst tijd en geld voordat deze besparingen opleveren.

Oplossingen

De ING draagt in haar overzicht een aantal –ook reeds veel benoemde- noodzakelijke aanpassingen aan, zoals langetermijn-afspraken met zorgverzekeraars, meer samenwerking met andere zorgaanbieders en leveranciers van medische apparaten en ict-systemen. En vooral: gebundelde bekostiging, gericht op kwaliteit en effectiviteit.

Met daarbij nog een opmerkelijke toevoeging: het belang van co-creatie. Producenten van medische apparaten en systemen moeten bij de ontwikkeling van mobiele toepassingen in een vroeger stadium intensief samenwerken met ziekenhuizen en zorgverzekeraars om voldoende medisch bewijs te verkrijgen om zo de time-to-market van nieuwe producten te verkorten.

Meer informatie

Zie, naast het persbericht, ook het rapport My home is my hospital, waarbij het ING-onderzoek ingaat op zowel de Nederlandse als de Europese situatie.

Meer lezen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse POCT.nl nieuwsbrief!

Digitale coach voor mensen met hartfalen

SanaCoach Hartfalen is een virtuele coach, die vragen beantwoordt en adviezen geeft. Patiënten hebben via deze app ook contact met de hartfalenverpleegkundige in het ziekenhuis.