Zeven dagen per week medisch advies op afstand

Gezondheidsvragen en vragen over medicijnen voorleggen aan een team van medisch experts via een chat. Via een app foto’s van een aandoening meesturen. En dan gegarandeerd binnen een half uur een reactie krijgen. Op werkdagen van 7.00 uur tot 23.00 uur en in de weekenden en feestdagen van 9.00 uur tot 21.00 uur. Dat is geen toekomstbeeld meer, maar realiteit.

Zorgverzekeraar Zilveren Kruis heeft de app ‘Zilveren Kruis Wijzer’ geïntroduceerd. Daarmee kan iedereen – dus ook degenen die niet bij Zilveren Kruis verzekerd zijn – toegang kan krijgen tot (medisch) advies van experts. Via een chat is het mogelijk om een gezondheidsvraag te stellen, die tijdens de openingstijden binnen 25 minuten wordt beantwoord. Daarnaast bevat de app een groot aantal tips. Deze zijn verdeeld in drie categorieën: corona, eropuit en buitenland. De laatste twee zijn niet toevallig: de app ‘Zilveren Kruis Wijzer’ vervangt namelijk de eerder op de markt gebrachte app Vakantiedokter.

Geen vervanging huisarts

De vernieuwde app biedt de mogelijkheid om gezondheidsvragen voor te leggen aan een team van medische experts. Zoals de app zelf vermeldt: bijvoorbeeld over huidklachten, buikklachten of verkoudheidsklachten. Maar ook over medicijnen. Er kunnen ook foto’s worden meegestuurd, denk aan een huidaandoening.
“Gebruik van deze app kan onnodig (huis)artsenbezoek worden voorkomen”, aldus de woordvoerder van ZN. “Maar een advies kan ook zijn dat het juist verstandig is om de klacht even te laten nakijken, en dus net dat duwtje in de rug kan geven om wél even op consult te gaan.” Uiteraard wordt via Zilveren Kruis Wijzer niet doorverwezen. “Als een specialist nodig kan zijn, dan is het advies om de eigen huisarts hiernaar te laten kijken, zodat deze – als dat nodig blijkt – kan doorverwijzen.”

Privacy gewaarborgd

De app wordt ‘bemenst’ door een team van medische experts. De bezetting van aangesloten huisartsen en verpleegkundigen varieert, zodat er altijd voldoende capaciteit is om de vragen snel te beantwoorden. Wanneer iemand een vraag stelt via de app krijgt hij als het team online is, binnen 25 minuten een eerste reactie. Indien offline, dan is het wel mogelijk om alvast de vraag te formuleren. De app is goed beveiligd en alleen de medische experts kunnen de medische gegevens inzien.

Bronnen: Zilveren Kruis, ZN,

Meer lezen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse POCT.nl nieuwsbrief!

Digitale coach voor mensen met hartfalen

SanaCoach Hartfalen is een virtuele coach, die vragen beantwoordt en adviezen geeft. Patiënten hebben via deze app ook contact met de hartfalenverpleegkundige in het ziekenhuis.