Zorgapp onderdeel van het behandeltraject in het ziekenhuis

Thuismonitoring vanuit het ziekenhuis vindt steeds vaker plaats. Het Nijmeegse CWZ heeft daartoe de gratis ‘CWZ Thuis app’ ontwikkeld. Deze is er momenteel voor COPD- en hartfalenpatiënten en voor patiënten die een grote darmoperatie hebben ondergaan. Dankzij deze app kunnen zorgverleners op afstand de gezondheidssituatie van een patiënt in de gaten houden.

CWZ Thuis is een app van leverancier Luscii, specifiek voor thuismonitoring. CWZ Thuis maakt onderdeel uit van het behandeltraject in het ziekenhuis. Het gebruik ervan is overigens wel op vrijwillige basis. De app geeft belangrijke informatie over de operatie, het onderzoek of de behandeling in CWZ en stuurt berichten en herinneringen op specifieke momenten, zodra het voor de patiënt van belang is. Zoals berichtgeving rondom een operatie, zodat de patiënt precies weet wat hem te wachten staat in elke fase van het zorgpad: voor, tijdens en na de operatie. Na de behandeling biedt de app begeleiding bij medicatie, tips voor herstel en filmpjes met oefeningen.

Korter en minder ziekenhuisbezoek

Gebruik van de app moet ertoe leiden dat patiënten na een ingreep sneller veilig naar huis kunnen. En er zijn minder polibezoeken nodig. Patiënten meten thuis de gezondheidswaarden, zoals saturatie, bloeddruk hartslag of een activiteit. Indien nodig krijgen patiënten daarvoor apparatuur mee naar huis. Via de app worden niet alleen meetgegevens doorgegeven, maar ook antwoorden op vragen over het geestelijk en lichamelijk welzijn. Uitkomsten gaan via een beveiligde verbinding naar het CWZ of naar de ZZG zorggroep, die als eerstelijnspartner betrokken is bij het project. Het noodzakelijk contact met een zorgverlener gebeurt zoveel mogelijk via beeldbellen.

Aanvulling op mondelinge informatie

De CWZ Zorgapp is een aanvulling op de mondeling informatie die de patiënt krijgt van de arts of verpleegkundige. Bij sommigen, bijvoorbeeld ouderen, is het wenselijk als familieleden en mantelzorgers kunnen meekijken, zodat ze dezelfde informatie hebben als de patiënt. Zij kunnen de app dan ook downloaden.

Medisch callcenter

CWZ beschikt over een eigen medisch callcenter met opgeleide professionals die ervaring hebben met het ondersteunen van patiënten die gebruik maken van e-health-toepassingen. In de loop van 2020 breidt CWZ de Thuis app uit met thuismeet-programma’s voor meer specialismen.

Bron: CWZ

Meer lezen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse POCT.nl nieuwsbrief!

Digitale coach voor mensen met hartfalen

SanaCoach Hartfalen is een virtuele coach, die vragen beantwoordt en adviezen geeft. Patiënten hebben via deze app ook contact met de hartfalenverpleegkundige in het ziekenhuis.